Pomáháme zvládnout i sociální důsledky nemoci

Oblastní nemocnice Trutnov, a.s.

Ombudsmanka a zdravotně-sociální pracovnice trutnovské nemocnice Petra Matušíková má za sebou deset měsíců své činnosti. Jejím posláním je pomáhat pacientům a jejich blízkým zvládnout negativní sociální důsledky nemoci. Její pomoc je určena pacientům, kteří se nacházejí v nepříznivé sociální situaci a tuto situaci nejsou schopni zvládnout vlastními silami, a to z důvodu nemoci, zdravotního postižení, věku, ztráty soběstačnosti, osamělosti, závislosti či nedostatečného sociálního zázemí.

Zeptali jsme se jí:

S čím se na Vás obracejí lidé nejčastěji?

Mezi nejčastější otázky, které pomáhám řešit z pozice zdravotně-sociální pracovnice, je pomoc zdravotně znevýhodněným pacientům, jejichž zdravotní stav nedovoluje návrat do domácího prostředí, nebo jsou osamělí, či rodina sama není schopna zajistit kvalitní péči v domácím prostředí.

Navázala jsem výbornou spolupráci se všemi zařízeními s lůžky následné péče v okolí Trutnova, kam se nám daří pacienty umisťovat. Pokud pacient odchází domů a není úplně soběstačný, oslovujeme pečovatelskou službu s požadavkem na zajištění komfortu. Spolupracuji rovněž s Městským úřadem Trutnov při řešení složitých sociálních problémů pacientů.

Pomáháte tedy i partnerům nemocných, rodině?

Jelikož onemocnění přináší mnoho nových, neočekávaných situací do chodu rodiny, které její

členové nikdy před tím neřešili a potřebují pomoc, poskytuji rodině základní i odborné poradenství a hledáme společně optimální řešení nastalé situace. Snažím se pomáhat potřebným a vnímám, že moje práce je pro ně užitečná. Řeším veškeré sociální problémy, které se vyskytnou po dobu hospitalizace, a nezřídka mě pacienti nebo příbuzní oslovují i po ukončení hospitalizace.

A Vaše role ombudsmanky?

Role ombudsmana přináší řešení většinou nepříjemných skutečností a nedorozumění, a proto je jeho práce velmi důležitá. Z mé zkušenosti vyplývá, že naprostá většina problémů vychází z nedokonalé komunikace, proto se snažím lidi vyslechnout, mluvit s nimi, propojit je s těmi, s nimiž nedorozumění nastalo, vysvětlovat.

Děkuji za rozhovor.

Mgr. Zdenka Hanyšová Celá