Vnitřní řád nemocnice
Vážení pacienti,
úkolem pracovníků naší nemocnice je svědomitě o Vás pečovat a navrátit Vám co nejdříve zdraví. K tomu nám můžete pomoci i Vy. Svým ukázněným chováním a dodržováním Vnitřního řádu nám pomůžete vytvořit v naší nemocnici klidné, přátelské a čisté prostředí. Přejeme Vám brzké uzdravení.
Toto je zkrácená verze. Plnou verzi najdete v příloze…
1. Práva pacienta
Zdravotní služby lze poskytovat pouze se svobodným a informovaným souhlasem pacienta. V souvislosti s poskytovanými službami mají pacienti následující práva:
- Na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí.
- Být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o způsobu jejich úhrady, pokud to zdravotní stav pacienta umožňuje.
- Znát jméno a příjmení zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků přímo zúčastněných na poskytování zdravotních služeb a osob připravujících se u poskytovatele na výkon zdravotnického povolání.
- Odmítnout přítomnost osob přímo nezúčastněných na poskytování zdravotních služeb a osob připravujících se u poskytovatele na výkon zdravotnického povolání.
- Přijímat návštěvy s ohledem na zdravotní stav pacienta a v souladu s Vnitřním řádem a způsobem, který neporušuje práva ostatních pacientů
- Přijímat ve zdravotnickém zařízení duchovní péči a duchovní podporu od duchovních církví a náboženských společností registrovaných v České republice nebo od osob pověřených výkonem duchovenské činnosti.
- Na poskytování zdravotních služeb v co nejméně omezujícím prostředí při zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb.
- Pacient se smyslovým postižením nebo s těžkými komunikačními problémy zapříčiněnými zdravotními důvody má při komunikaci související s poskytováním zdravotních služeb právo dorozumívat se způsobem pro něj srozumitelným a dorozumívacími prostředky, které si sám zvolí, včetně způsobů založených na tlumočení druhou osobou.
- Pacient se smyslovým nebo tělesným postižením, který využívá psa se speciálním výcvikem, má právo s ohledem na svůj aktuální zdravotní stav na doprovod a přítomnost psa u sebe ve zdravotnickém zařízení za podmínek, které stanoví ředitel zdravotnického zařízení nebo primář příslušného oddělení.
- Na informování o zdravotním stavu a o navrženém individuálním léčebném postupu a to srozumitelným způsobem a v dostatečném rozsahu.
- Na nahlížení do své zdravotnické dokumentace v přítomnosti pověřeného zdravotnického zaměstnance, a dále na pořizování výpisů či kopií z této zdravotnické dokumentace
- Nezletilí pacienti mají právo na účast rodičů u poskytování zdravotních služeb.
2. Povinnosti pacienta
Pacient je povinen při poskytování zdravotních služeb:
- Dodržovat léčebný postup, s nímž vyslovil souhlas, tak, jak byl stanoven ošetřujícím lékařem.
- Řídit se tímto Vnitřním řádem.
- Uhradit poskytovateli cenu nehrazených nebo částečně hrazených služeb, regulačních či jiných poplatků; nemá-li pacient peníze s sebou, je povinen podepsat uznání dluhu a částky uhradit následně.
- Pravdivě informovat zdravotnického pracovníka o vývoji svého zdravotního stavu.
- Nepoužívat během hospitalizace alkohol nebo jiné návykové látky a podrobit se na základě rozhodnutí lékaře v odůvodněných případech vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.
- Pacient, zákonný zástupce, osoba blízká nebo jiná oprávněná osoba má povinnost se podle §41 odst. 3 zákona prokázat občanským průkazem nebo cestovním pasem a současně průkazem zdravotní pojišťovny.
3. Přijetí k hospitalizaci a pravidla hospitalizace
- Příjem
K hospitalizaci je pacient přijímán plánovaně na doporučení praktického/odborného lékaře nebo akutně.
Během prvního dne pobytu v nemocnici lékař příslušného oddělení provede příjem k hospitalizaci, stanoví denní režim, úpravu stravy a individuální léčebný postup, se kterým pacienta seznámí. V průběhu hospitalizace bude o pacienta pečovat tým zdravotnických pacientů v čele s ošetřujícím lékařem. Zejména ošetřující lékař podává pacientovi nebo jiným oprávněným osobám informace o zdravotním stavu pacienta. Pobyt doprovodu nezletilého dítěte bude řešen individuálně dle aktuálních možností daného oddělení vždy po domluvě s ošetřujícím lékařem.
- Šaty
Pacient při přijetí na oddělení odevzdá šatstvo a prádlo sestře oddělení, která se postará o jeho pečlivé uskladnění v šatně. Sestra pacientovi zapůjčí potřebné ústavní prádlo, které je nutno po skončení hospitalizace nepoškozené vrátit. Na oddělení JIP a ARO je používání vlastního prádla možné jen na základě povolení zdravotní sestry oddělení a za předpokladu, že bude zajištěna jeho čistota a častá výměna. K hospitalizaci si pacienti přinesou župan a vhodné přezůvky.
- Cennosti
Cenné předměty, větší obnosy peněz, platební karty, zbraně a alkohol pacienti do nemocnice nevnášejí. Peníze a jiné cennosti, které si pacienti vnesli do prostor určených k ubytování, a které pacienti nemohou předat příbuzným, je jejich odevzdání sestře, která zajistí jejich uložení a úschovu. Výjimkou z této povinnosti jsou menší peněžité částky určené na nákup drobných osobních potřeb ve výši odpovídající předpokládané době pobytu maximálně do výše 500 Kč.
- Léky
Během pobytu v nemocnici všechny léky pacientovi předepisuje jeho ošetřující lékař a podává ošetřující sestra. Před hospitalizací si pacient připraví seznam léků, které pravidelně užívá. Tento seznam pacient předá při příjmu lékaři nebo zdravotní sestře. Pacient během pobytu nepoužívá žádné léky, o nichž neví ošetřující lékař. Všechny léky pacient obdrží od ošetřujících sester v čase stanoveném režimem daného oddělení. Léky předepsané ošetřujícím lékařem a podané zdravotní sestrou oddělení užije pacient ihned v přítomnosti zdravotní sestry.
- Kouření
V celém areálu nemocnice platí zákaz kouření, a to jak ve vnitřních prostorách nemocnice, tak mimo tyto prostory. Pokud pacient tento zákaz přes upozornění bude opakovaně porušovat, bude postupována dle čl. 6 této směrnice, tj. může dojít k ukončení péče.
- Denní režim
Během hospitalizace se pacient řídí denním režimem příslušného oddělení, který je k dispozici na tomto oddělení k dispozici. Informace poskytne pacientovi sestra oddělení.
- Stravování
Stravu připravuje nemocniční kuchyně. Nutriční terapeut sestavuje skladbu jídelníčku. Dietní stravování určuje pacientovi ošetřující lékař. Vzhledem k tomu, že se jedná o léčebnou stravu, pacient by měl dbát o její přesné dodržování. Pacient by neměl vyžadovat donášení potravin od návštěv. Pacient má po dobu hospitalizace zajištěn pitný režim. Používání alkoholických nápojů včetně piva je v nemocnici zakázáno.
- Hygienická péče
Lůžko pacienta se upravuje 1× denně a dále dle potřeby. Výměna ložního prádla je prováděna při každém znečištění a při propuštění, kdy se provádí celková dezinfekce lůžka. Pacient je povinen udržovat lůžko čisté. Osobní hygiena pacienta je prováděna denně nebo i během dne dle potřeby. Za osobní hygienu zodpovídá sestra oddělení.
- Návštěvy
Pacient má právo přijímat návštěvy v době určené poskytovatelem zdravotních služeb. Konkrétní návštěvní doba na jednotlivých odděleních je stanovena v jednotlivých dnech v týdnu a tato doba je uvedena na informačních tabulích v těchto odděleních a na internetových stránkách nemocnice www.nemtru.cz. Ředitel zdravotnického zařízení je oprávněn z provozních, hygienických, epidemických, či jiných závažných důvodů právo na návštěvy omezit nebo zakázat. Podrobné pokyny pro návštěvy jsou uvedeny na internetových stránkách nemocnice.
- Noční klid
Noční klid je stanoven od 21.00 hodin do 06.00 hodin a na dětském oddělení od 20.00 hodin do 6.00 hodin. V době nočního klidu nesmí být pacienti rušeni s výjimkou nutnosti podávání léků, nutné ošetřovatelské činnosti a též z důvodu kontroly ze strany sester nebo lékařů oddělení.
- Mobilní telefony
Pacienti jsou povinni v době nočního klidu vypínat svůj mobilní telefon nebo jej nastavit do režimu, který nebude rušit ostatní pacienty. Na oddělení ARO a JIP je používání mobilního telefonu povoleno jen po domluvě s ošetřujícím lékařem. Mobilní telefony se nesmí používat v blízkosti zdravotnických přístrojů.
- Stížnosti
Postup při vyřizování stížností je upraven ve směrnici, která je uvedena na internetových stránkách nemocnice. Případně může pacienta s touto směrnicí seznámit zdravotní sestra oddělení.
4. Propuštění z nemocnice
- O datu propuštění z nemocnice bude pacienta informovat jeho ošetřující lékař. Ten pacientovi poskytne také instrukce ke způsobu a možnostem případné další potřebné a připraví propouštěcí zprávu, poučí pacienta o následné terapii a péči, dodržování diety, pohybové aktivitě, životosprávě a dalších pokynech k udržení zdraví pacienta. Pokud je to třeba, napíše recept na potřebné léky a zajistí transport pacienta.
- V případě svévolného opuštění nemocnice má nemocnice povinnost informovat osoby uvedené pacientem, a v případě ohrožení zdraví též Policii ČR.
Příloha | Velikost |
---|---|
![]() | 238.4 KB |